s3bp5 bersama kenangan2 kita bersama..semuanya dalam ingatan kita-aziah..mira..jaz..ema..along..zura..mina..akma..hanim..eana..yuni..hani..farah..ian..pijah..siti..daus..fathi..izzat..ashraf..fadhli-2011/2012-->SMK SERI JEMENTAH(2006/2010)---aziah..ifah..arapah..ina..aini..epi..ayu..ain..nadia..alya..zairil..farez..jannah..fazilah..soon fatt..ley sheng..woon keat..ong k selvem..malah..wani..ka jun..hong in..hui si..wei hong..-->SK JEMENTAH(2000/2005)-aziah..wani..nadiah..piqa..eza..yana..sifa..wani..malah..qilah..farah..nabilah..aini..arapah..ifah..fuzah..epi..nadia..ayu..iman..kimi..hasif..akhyar..mamat..hariz..zairil..farez..

Thursday 30 August 2012

JANJI DITEPATI

Assalamualaikum...

segalanya bermula di sini.. segalanya dicipta di sini.. kita kecapi semuanya bersama.. . masih ingatkan detik2 ketika turunnya bendera UNION JACK dan diganti kan pula dengan bendera MALAYSIA.. 

semenjak itu.. kita mula bernafas sendiri.. mengecapi segalanya.. bersama-sama menjejak mimpi.. bersama-sama mendaki gunung.. dulu dan kini.. MALAYSIA telah pun berubah.. mula menggapai pembangunan di persada antarabangsa..
namun?? apakah kita sebagai remaja.. sebagai generasi muda.. masih alpa..
menyambut merdeka hanya sekadar bersuka..menyambut dengan tanda gembira tanpa mengerti erti sebenar kemerdekaan 

ayuhh... !!! kawan.. rakan... saudara dan saudari sekalian.. di hadapan telah pun terbuka seluasnya sebuah jalan.. untuk kita genggam dan ikuti untuk membangunkan negara kita.. selaras dengan negara2 lain di dunia..

mereka,para pejuang..terdahulu.. telah pun menjalankan tanggungjawab mereka sebagai rakyat.. sebagai pejuang negara.. demi cinta mereka terhadap negara mereka..
dan 
kita..
sebagai generasi muda... ayuh!!! jangan hanya bergoyang kaki.. jangan hanya duduk dan bersenang - lenang..dengan segala usaha para pejuang,datuk-datuk dan nenek- nenek kita yang terdahulu..
jangan!!!
ayuh bangun..semangatkan diri... bangunkan diri dan gerak kan potensi diri.. pandang ke hadapan untuk menggapai segalanya.. menggapai dan terus berjuang demi negara..

teruskan berjuang wahai rakyat sekalian.. negara sangat memerlukan kita.. produk yang dinantikan negara.. harumkan negara kita... 
mari lah kita bergerak senada, sekata, seirama...mengorak langkah untuk meningkat kan diri..

terutama sekali para remaja..
bagaimanakah anda ingin membuktikan anda adalah sebagai remaja terbilang??

caranya mudah.. kenali diri.. berdiri dihadapan cermin..lihat diri sendiri dengan menggunakan mata hati.. bukan dengan mata realiti.. bersih kan jiwa..generasi yang terbilang mempunyai jiwa yang suci..
setelah itu..penuhkan ispirasi diri dengan ilmu.. belajar dengan tekun.. yakin dengan ilmu dan manfaatkan ilmu yang dipelajari untuk pembangunan negara..untuk diri.. untuk ibubapa.. untuk agama..dan juga untuk masyarakat... ikhlaskan hati untuk mengejar ilmu kerana ilmu tidak datang kepada kita tetapi kita yang perlu berlari mengejar ilmu.. 
orang yang ikhlas dengan ilmu.. ilmu akan mudah dekat dengan mereka
dan akhirnya.. lakukan tranformasi diri.. bagaimana?? ubah..ubah yang buruk kepada baik.. ubah setiap segi,sudut kehidupan kita.. dengan cara positifkan diri kita... positif dan progresif.. seiring dan sehaluan..tanpa bercakaran dan berkelahi.. atur kehidupan dengan bijak.. kreatif dan inovatif dalam setiap kerja.. hasilkan produk yang bermutu.. tingkat kan prodktif diri dan perlu proaktif agar setiap langkah yang dilakukan mampu membuahkan hasil yang lumayan..

cara sangat mudah.. mudah , tepat dan ringkas.. tetapi
kita tetap juga leka..
oleh itu.. pada 55 tahun kemerdekaan "JANJI DITEPATI"... ubah diri.. 
merdeka kan diri.. merdeka kan jiwa..merdekan hati dari hasutan kejahilan..
agar kita menjadi insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang..

negara masih memerlukan kita...
sangat2 memerlukan kita..
jangan kita lepaskan peluang yang telah diberikan demi mengecapi kegembiraan diri tanpa memikirkan kegembiraan orang sekeliling kita...
merdeka lah kita kerana kita bersama-sama tahu penat lelah para pejuang dulu..
bersyukur kepada Tuhan.. dengan adanya peluang yang telah diberikan..
kita masih lagi bernafas..

jangan leka wahai teman..
jangan leka wahai kalian
peluang hanya sekali..
hilang satu tak mungkin dapat diganti dengan yang asli
begitu juga dengan kebebasan
jangan kerana kemewahan..
hilang tali persaudaraan..
pimpinlah tangan..
seiring dan sehaluan..
mengecapi kebebasan yang ke-55
sebagai rakyat 1 MALAYSIA..
dengan slogan "JANJI DITEPATI"

"SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-55"
"JANJI DITEPATI"
-pejuangan belum selesai.. pejuangan kita baru bermula-
tekad kan hati-cekal kan diri-dan positifkan minda


No comments:

Post a Comment