s3bp5 bersama kenangan2 kita bersama..semuanya dalam ingatan kita-aziah..mira..jaz..ema..along..zura..mina..akma..hanim..eana..yuni..hani..farah..ian..pijah..siti..daus..fathi..izzat..ashraf..fadhli-2011/2012-->SMK SERI JEMENTAH(2006/2010)---aziah..ifah..arapah..ina..aini..epi..ayu..ain..nadia..alya..zairil..farez..jannah..fazilah..soon fatt..ley sheng..woon keat..ong k selvem..malah..wani..ka jun..hong in..hui si..wei hong..-->SK JEMENTAH(2000/2005)-aziah..wani..nadiah..piqa..eza..yana..sifa..wani..malah..qilah..farah..nabilah..aini..arapah..ifah..fuzah..epi..nadia..ayu..iman..kimi..hasif..akhyar..mamat..hariz..zairil..farez..

Sunday 26 August 2012

masih menanti

bila ku renung ke langit.. toleh ke kiri dan menoleh ke kanan.. melihat setiap sudut rumah ku.. baru ku tersedar bahawa sudah pun raya ke lapan. cepat nya masa berlalu. umpama pantas nya perjalanan dunia ni..
 semakin ku tilik.. mengira hari. semakin pantas masa. dan yang aku perlu ketahui bahawa dia semakin jauh.
tidak salah di hari yang mulia.. turunkan sedikit keegoan untuk menutur kan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.. tidak ada yang ku pinta.. cuma itu.

rupanya baru ku sedar.. bahawa diriku hanya bagaikan "pungguk rindukan bulan".. sedangkan bulan sedang menghiasi di kwasan lain.. namun pungguk masih terus menanti dengan hati yang duka dan kecewa..
walaupun pada hakikatnya.. pungguk itu tau bahawa die tidak dapat menggapai tangannya... sedangkan ia masih berharap.. masih menanti dengan penuh harapan walupun harapan hanya lah tinggal kenangan..

lalu bila di tanya kepada seseorang akan bait2 kata yang aku lafazkan..
dia menjawab: "sekiranya itu yang terjadi..lebih baik awak lepaskan"

jangan terlalu lama untuk menunggu sebuah pintu yang tertutup.. sedangkan masih banyak pintu lain yang terbuka untuk kita.
namun mampukah aku melupakan??
lalu dia bertanya: berapa lama awak kenal?
lalu aku menjaab: setahun

maka die berkata: setahun jugalah sayang awak.. makin lama awak melangkah.. awak pasti akan melupakan die..

melangkah lebih jauh untuk melupakan seseorang yang pernah singgah di hati.. walaupun seketika.. walaupun sekelip mata semuanya berubah..namun yang perlu kita tahu adalah kenangan kita tidak mungkin disingkirkan dari hati untuk selamanya.

tiba2 terasa nak tulis macam ni. melangkah dan menoleh ke hadapan.. dan perlu untuk melupakan seseorang yang berada di belakang..

lalu di tanya lagi: "siapakah dia'..
lalu aku menjawab: "dia adalah kenangan lalu"..

kenangan lalu yang dilalui bersama..bersama dan bersama.. tawa menghiasa setiap corong.. air mata jatuh di setiap lohong.
yan perlu aku dan kenangan ketahui adalah untuk terus ke hadapan.
masih banyak pintu yang perlu aku lalui..

ingin aku menjadi seperti helang..bukan menjadi seekor pipit..yang hanya terbang menghiasi dahan2.
ingin aku menjadi helang.. terbang megah di awangan.. 
helang.. helang yang setia..melepaskan kenangan lama tidak bermaksud ntuk melupakan nya..
tetapi melepaskan kenangan lama untuk mendapat sebuah nafas baru dalam kehidupan kita..

wahai helang.. terbang lah tinggi setinggi- tinggi nya.. buang segala duka yang ada di dada.. 
helang.. aku akan menjadi helang kerana setia pada pencinta.. megah dan berani menempuhi segalanya..

******
tiba2 aku merenung ke luar jendela.. lalu aku berfikir setelah saudara-mara..sepupu -sepapat datang beraya.. aku melihat diri mereka dan diriku..
"ya Allah..berubah nya mereka.. lebih maju kehadapan berbanding diriku.. melihat mereka pandai bergaya.. melihat mereka bermake-up..walaupun usia mereka baru lah setahun jagung..berbanding diriku.. lalu aku renung diriku.. dan aku tersenyum.. 
"inilah diriku..tidak mampu menjadi seperti mereka..bergaya..berbedak tebal.. bergincu dan berlipstik"
ini lah diriku...bersama slipar jepun berharga rm10 yang telah ku pakai 7 tahun lamanya.. inilah diriku yang keluar dengan track suit nya..inilah diriku kerana tidak bergaya..
inilah diriku kerana simple nya.
"lalu aku tersenyum lagi"
"bila nak berubah"

sudah membesar semuanya..adik2 sedara yang kini semakin membesar.. lalu aku berfikir.. sekiranya terputus bertahun lamanya adakah mereka akan mengingati aku sebagai kakak saudaranya?

Ya Tuhanku..aku cuma ada mereka sebagai saudara ku.. jangan lah kau putskan tali persaudaraan ni.. Alhamdulillah aku bersyukur kerana bertahun lamanya aku merindu mereka.. akhirnya mereka hadir walau pun seketika untuk mengubat rindu di hati ini...

untuk semua pembaca:
sedekah kan alfatihah untuk baby cikgu ku..Mohd Amin yang baru berusia 2 bulan..kerana pulang ke pangkuan Illahi..kerana terlibat dengan kemalangan...
cikgu ...
sabarlah.. kami yakin cikgu kuat.. ahli syurga bersama cikgu.. cikgu mampu mengharungi nya...
sabar ye..kami warga SMKSJ sentiasa support cikgu..kami sayang cikgu sampai bila2..
alfatihah untuk baby...alya masih memerlukan cikgu..

alfatihah



Perpisahan...
Perpisahan adalah pengakhiran kepada pertemuan.
Perpisahan itu sesuatu yang pasti...
Namun,
Perpisahan tanpa rela merupakan sesuatu yg amat perit...
Perpisahan tanpa salam terakhir...
Perpisahan yg tiada pertemuan lagi..
Hanya kepadaNya kuserahkan...
Segala ingatan,segala rinduku padanya...
Itulah perpisahan bagiku dan dia..


selamat tinggal perjalanan lama..kini perjalanan baru bersama aku...



No comments:

Post a Comment