s3bp5 bersama kenangan2 kita bersama..semuanya dalam ingatan kita-aziah..mira..jaz..ema..along..zura..mina..akma..hanim..eana..yuni..hani..farah..ian..pijah..siti..daus..fathi..izzat..ashraf..fadhli-2011/2012-->SMK SERI JEMENTAH(2006/2010)---aziah..ifah..arapah..ina..aini..epi..ayu..ain..nadia..alya..zairil..farez..jannah..fazilah..soon fatt..ley sheng..woon keat..ong k selvem..malah..wani..ka jun..hong in..hui si..wei hong..-->SK JEMENTAH(2000/2005)-aziah..wani..nadiah..piqa..eza..yana..sifa..wani..malah..qilah..farah..nabilah..aini..arapah..ifah..fuzah..epi..nadia..ayu..iman..kimi..hasif..akhyar..mamat..hariz..zairil..farez..

Saturday 2 June 2012

Bab 21




hari ni 21 haribulan..ape yang aku fikirkan tentang 21 haribulan…yup..21 haribulan adalah tarikh…tarikh yang mungkin pertama kalinya aku tau dan aku akan ingat tarikh itu sampai bila-bila walaupun tarikh itu tidak memberi kesan pada diri aku ni sebenarnya.terlalu banyak kesilapan yang aku buat.macam mana ek nak tulis…susah la nak tulis.tapi aku nak tulis.
tapi aku tak tahu nak tulis macam mana.

aik…payah nye.tapi aku rasa aku nekad nak tulis.kalau tak tulis takut nanti lupe pasal die.

dari mula aku kenal die.pertemuan pertama hanya dengan berbaju putih,berkain kelabu dan bertudung putih.cukup simple.sambil duduk di kerusi lalu menyelak helaian demi helaian novel.dari sini aku dapat agak die pembaca novel tegar macam aku.dan dari sini aku kenal die yang die menyukai komik.komik conan.aish cikgu tau tak…novel itu kegilaan saya…komik itu diari saya.
serius tak boleh dipisahkan dalam hidup dua bende ni.tapi pada mulanya,saya cuma pandang cikgu sambil tutup mata je.hehehehe.-sebelah mata pun tak nak pandang-

selepas beberapa hari.kita mulakan kelas kita dengan sesi perkenalan..
“selamat datang ke KMNS”.
“ok sebelum apa-apa kita mulakan dengan sesi perkenalan dulu”
“sorry cikgu susah nak ingat name”…
“jadi kamu duduk mengikut angka giliran ye,memudahkan saya mengingati kamu”-tapi cikgu tak ingat kami kan sampai akhir sem pun-(terkilan sikit)

“cikgu akan perkenalkan diri cikgu”..ingat tak korang…die bukak power point..ada biodata die..
my name is SITI KHADIJAH BINTI SUID
kamu boleh panggil cikgu ijah,teacher….
actually cikgu takda ilmu pasal IT.cikgu adalah cikgu math.jadi kalau cikgu silap..tunjuk kan ye..
die ada bagi equation pasal die.tapi aku lupe la apa equation die tu…yang pasti teacher ijah+(aku tak ingat)=garang

mula dari sini aku mula rasa best jugak cikgu ni.tapi takut2 lagi..die kidal.menulis menggunakan tangan kiri.mempunyai handset berwarna purple.
gerak hati aku mengatakan “mesti die suke purple”..
kasut die warna krim..saiz 4..haha kecik nye kaki die..tapi jangan main2 beb..tinggi woo..dan die ala2 cam brutal sikit..ganas..muke dan mata die..errr memang cuak.muke die masam.susah sangat nak senyum.nak-nak kat aku..mata die bulat umpama bola..sentiase bulat.seperti menungggu mangsa untuk dibaham.
aku suke setiap gerak geri die..cara die berjalan..cara die berpakaian..gerak geri dan tingkah laku die.cara pertuturan die..menjadi sumber inspirasi aku..aku jadikan die sebagai rujukan aku.die kalau jalan...macam terangkat2 ala2 nak terbang sikit..macam mana nak ckp eh..susah nk tunjuk..tp kalau korang bace..cube korang ingat cara die jalan..lain dari yang lain..

entah kenapa aku acap kali ingat kat die.aku rasa macam die ni seorang yang pendiam.seorang yang pemalu.tak pandai bersosial.tidak pandai mendekati pelajar.errr ada banyak bende tersirat dimuka die.yang membuatkan aku melonjak2 nak kenal sangat dengan dia.

sebenarnya dah lama dah aku kacau die.nampak je  macam buat2 tak kenal dalam kelas.macam bersahaja je.tapi pertama kali aku kacau hidup die bila pendrive aku tertinggal dalam makmal.err cuak kot..sebab pendrive tu orang bagi..dan aku takut hilang..jadi aku mintak la nombor die dari somebody..
lalu menulis la..
-assalamualikum..cikgu..cikgu ada tak Nampak pendrive saya..saya students class s3bp5..-waktu ni aku cari die dekat unit tapi die takda..tanya somebody..somebody tu kata..die kursus…
leps tu
die pun reply
-wkslm.maaf cikgu tak tau apa2-

reaksi aku:kerek betol la cikgu ni..ish2…takda ramah tamah betoi..takpa2..

next week aku masuk lalu intai2 depan.alhamdulillah ada cikgu lain yang menyimpan kan..haa sebakul kau pendrive tertinggal..aku ingat aku je pelupa..ramai lagi pelupa macam aku.

aku lalui hari2 sambil memperhatikan die..aku suka sangat cara die pakai baju..cara die pakai tudung..serius nampak simple tapi sangat menarik.

oleh sebab tangan ni gatal sangat.aku pun cari die dekat FB..aku memang dah lama add die jadi frens aku..sebab tu die kenal aku sebagai Epal Hijau..err kan baguih kalau cikgu kenal saya sebagai Aziah..
aku pernah kacau die chat..err masa tu cuak kot..tengah2 hai2 dengan die..tibe2 die usik aku cakap..ni cikgu faz la..err bayangkan la.err cuak tahap nak tercabut kepale..lepas tu die gelak..”hahahhahah tau takut”..”cepat gabra la budak ni”

aku penah kacau die online waktu dalam lab..”hai”..”kenal saya tak”..err die reply
“hai”..of cos la kenal…jiran sebelah saya…

erm tiba2 rasa rindu pulak dengan die..bukan tibe2…memang dah rindu..(terus terang kan senang)
terlalu banyak bende yang aku buat..aku rasa banyak..yang terang2 aku cerita la kat sini.yang tersembunyi tu aku tak nak cite la…hehe
bagi aku die tu mempunyai keistimewaan die yang tersendiri.agak keras hati..erm bukan agak tapi memang keras hati pun…

die pernah ganti cikgu faz…untuk mentor mentee…masa tu korang ingat tak aktiviti lukisgraf kehidupan..
sebelum tu..die pakai baju purple..baju kebaya purple yang aku minat..serius suke sangat tengok die pakai baju tu..die duduk sebelah aku…dengan 100plus..die bukak..bunyi tin”kepek”(macam ni ke bunyi tin ek)…hehe..taram jela…ala bunyi macam orang bukak tin nak minum..macam tu la..huhu..die teguk je..aku pun cakap”bismillahrahmanirrahim”..hehe..terangguk die lalu tersenyum…bace doa cikgu..hehe
lepas tu die explain pasal ape kita perlu tulis..
aku Tanya:
cikgu…nak lukis graf bentuk ape… nak plot ke…haha..
cikgu:kamu sketch je…
dan masa tu jugak..cikgu..arahan dekat sini tulis cikgu perlu explain kehidupan cikgu dulu.hehe..dan die cakap..kalau saya tulis panjanggg nanti.
korang ingat tak graf korang..err cikgu beria-ria nak aku..pelik betoi la..ish2..last2 aku main2 la dalam graft u..akhr sekali graf aku menrun sebab nant tak dapat jumpe cikgu ijah lagi..hahahahhahaha..
masa tu tak silap..yang kena..ashraf…die cite pasal ..errr aku tak ingat la..tapi sedih sikit…yang lagi sorang tu,izzat..die cite pasal kisah surat cinta..tak pun pasal cinta…hehe..aku lupe la izzat..sorry..
tapi memang kelakar kan..tergelak besar dengar masa tu..
baru ni aku sedar..kalau record kan bagus..dapat tengok lagi kenangan kita tu..aishh dah lambat dah..jadi memori dah pun..

aku pernah mintak ambil gambar dengan die..tapi die cakap “err xnak la..gambar saya mahal”
dan aku pernah mendaki bukit..mencari2 mana la rumah die..huhu baru tu aku tau die duduk dekat apartment C…memang semput aku pagi2 sabtu…membawa makanan..nasi goring dan telur goring..+karipap+cardburry…hehe…untuk dia..
call die..cikgu..cikgu kat mana…saya nak datang jumpa cikgu ni..
err die cakap:”cikgu takda..rumah cikgu atas awan”..
cikgu main2..cepat la..cepat la..
cikgu duduk apartment la..mane cikgu..
“kamu dekat mana”,,,
saya dah naik atas dah ni..
“mana cikgu”
“cikgu dah nampak kamu”
die baru lepas jogging rupenye…cukup simple..seluar track+baju tshirt+tudung sempang kiri dan kanan+kasut sukan..(yelakan kena la paki macam ni..takkan pulak pakai baju kurung nak jogging)..hehe

dan lepas tu aku mesej..
“cikgu…cukup tak”..
die balas :amboi..kamu perli cikgu ye..
dan masa ni mula la aku bercakap something
apa yang aku cakap tu
*biarlah rahsia antara kami*

dan lepas tu…isnin kemudian…
err tak mungkin aku lupa…
aku tak pernah rasa malu macam tu…tak pernah terjadi kat aku..sedihh nye hanya tuhan je yang tau…rasa macam mana aku nak letak muke aku ni..ya Allah..
apa yang berlaku???
ermm biarlah rahsia itu hanya kami je yang tau…
dan masa ni karakter die semakin menyerlah..sikit demi sikit aku dapat baca die..die jenis terus terang..kalau die suke..die cakap die suke..kalau die kata tak suke..die cakap tak suke..
dan die jenis jujur dan setia..kalau die suke tu..die akan setia pada tu..tu yang aku dapat baca pasal die..
muke die memang bengis..memang garang..semua orang takut..tapi kenapa aku tak..kenapa aku makin nak kenal die..mungkin sebab karakter die atau sebab aku takda akak dan aku nak rasa perasaan berakak dengan die??err entah la..konfuis..aku keliru dengan hati aku sendiri..

erm terlalu banyak bende aku buat kat die..rasa bersalah.die senyap je.tapi aku tau die rimas.die rimas dengan ape yang aku buat kt die.cume satu je cikgu..kalau cikgu baca la kan..saya memikirkan dua je pilihan..menanggung malu atau pun menyesal dan galat seumur hidup..saya memilih untuk memalukan diri saya sendiri dari membiarkan saya menyesal dan galat seumur hidup..sebab saya tau sekurangnya saya dapat bagi cikgu rasa duit saya..kalau saya memikirkan malu saya..saya pasti galat dan menyesal sebab saya tau saya tak akan dapat jumpa cikgu lagi..

saya selalu perhatikan cikgu..setiap pagi kalau korang yang sentiasa follow blog ni..korang yang selalu perhati kan aku..korang akan perasan yang aku akan duduk depan kafe ataupun depan blok A1..tiap2 pagi…semata2 nak tengok die dulu sebelum pergi kelas..bagi saya,saya memerlukan semangat cikgu untuk saya teruskan hidup saya di sana..saya tak tau kenapa..dan saya tau kalau cikgu baca mesti cikgu terkejut.dan takut..cikgu bukan perasan…kalau cikgu perasan pun cikgu akan buat2 tak perasan.

agak sukar bagi saya untuk lupa kan cikgu..take time..kadang2 terbayang cikgu..cikgu susah senyum.kalau cikgu senyum kat saya…rasa macam “wahhhh bahagia nya dunia…sweetnye”…ermm tapi cikgu susah nak senyum kat saya kan..susah nya nak rapat dengan cikgu.
bila saya teringat dekat cikgu…mesti cikgu akan muncul depan saya.ingat tak cikgu berbaju hijau bertudung putih..waktu tu exam..saya dekat kafe C…saya nampak cikgu..terus saya order nasi ayam..ingat nak letak dekat motor cikgu..tapi eeeeerrrrrrrrrrr cikgu keluar..berlari saya menyorok..tak sempat nak bagi..erm sedih jugak la tapi mungkin takda rezeki cikgu..jadi nasi ayam tu saya bagi la kat roomate saya..huhu terus takda selera nak makan..hehe

aku rasa terlalu banyak benda yang aku lakukan kat die..banyak sangat dan aku rasa die takkan ingat kot..sebab aku bukan students yang rapat dengan die..sedih kan..nak rapat tapi orang tu tak sudi nak rapat dengan kita….tapi nak buat camna…
satu lagi pasai die ni..aku kalau send mesej kat die hari ni..huhu..die akan balas 2 hari kemudian..huhuhu.aku tau die baca tapi aku tau die sebenarnya dah baca awai dah..Cuma tak mau ja balaih..mals kot nak layan aku..huhu…

orang kata tak kenal maka tak cinta…jd memang betul la…bile dah kenal kita akan sayang org tu.terima kasih cikgu..terima kasih kerana mengajar sy yang tak semua benda dalam dunia ini akan menjadi milik kita..tak semua nya.dan pastinya cikgu semakin jauh dari saya..dan saya pun ingin melarikan diri saya dari cikgu…biarlah doa saya mengiringi cikgu.

21 Januari..tarikh lahir cikgu…hadiah saya pada cikgu…hadiah pertama saya pada cikgu adalah Pizza-campuran ayam dan daging..mungkin cikgu tak tau..dan mungkin cikgu tak tau..

saya tidak akan kacau hidup cikgu…sebab saya dah hilang dari pandangan cikgu..
Terima kasih cikgu…
Tq sebab hilangkan kesunyian saya buat seketika..
Ini suara hati saya…suara hati yang mungkin tak nak cikgu dengar sampai bila2..
Saya terima…saya terima ..




Selamat Tinggal cikgu ijah buat selamanya..



4 comments:

  1. kalau la die boleh bace ni semua...dan kalau la die boleh bagi aku satu peluang untuk berkawan dengan die..alangkah indah nye dunia...
    aku cume nak habiskan masa2 terakhir aku dgn org2 yg aku syg....
    cikgu...dengar la...kenapa hati cikgu sekeras kelikir...

    ReplyDelete
  2. aku cume menulis untuk para pembaca aku..tapi bukan untuk tuan punye cerita yang aku tujukan..
    so aku berharap..
    die tidak membaca nya...
    sampai bila2

    kalau dia baca sekalipun...aku harap mase tu aku dh takda dekat dunia lagi

    ReplyDelete