s3bp5 bersama kenangan2 kita bersama..semuanya dalam ingatan kita-aziah..mira..jaz..ema..along..zura..mina..akma..hanim..eana..yuni..hani..farah..ian..pijah..siti..daus..fathi..izzat..ashraf..fadhli-2011/2012-->SMK SERI JEMENTAH(2006/2010)---aziah..ifah..arapah..ina..aini..epi..ayu..ain..nadia..alya..zairil..farez..jannah..fazilah..soon fatt..ley sheng..woon keat..ong k selvem..malah..wani..ka jun..hong in..hui si..wei hong..-->SK JEMENTAH(2000/2005)-aziah..wani..nadiah..piqa..eza..yana..sifa..wani..malah..qilah..farah..nabilah..aini..arapah..ifah..fuzah..epi..nadia..ayu..iman..kimi..hasif..akhyar..mamat..hariz..zairil..farez..

Wednesday 15 August 2012

Indah sungguh di pagi hari
Sambil duduk meneguk soya
wahai pembaca bijak bestari
berhati2 pulang beraya



Assalamualaikum..
Alhamdulillah masih diberikan nyawa untuk menulis pada hari ini. Bagaimana persiapan anda beraya? Pasti kelam-kabut kan.. Pasang langsir,pasang kusyen.. dan semestinya korang akan tanya aku.. 
"ko pulak macam mane epal"...
haha..aku nak jawab ni..of cos aku dah siap. dua minggu sebelum raya lagi aku dah standby.. siap nak tulis lagi kat kusyen 
"ANDA DILARANG DUDUK DI KUSYEN INI SEHINGGA 1 SYAWAL"..
korang bayangkan la kan..tetamu2 aku datang duduk kat lantai je.. kesian kan..walau apapun aku ni tak la zalim sangat.hehe.
takkan la sampai macam tu sekali..
korang pulak bagaimana?mesti riuh kan..ramai2 membersihkan rumah.. seronok nya kalau aku pun dapat macam tu.. ni kat rumah buat sorang2 rasa pinggang aku patah.. dua hari aku rasa nak gerak dan pusing2 pinggang tak boleh.. dah macam tertanggal dah pinggang dan kaki aku dari badan..
apapun..untuk abah tersayang..terima kasih kerana membantu..
bagi aku..beraya ni kena sederhana..jangan terlalu mengikut nafsu..sebab beraya ni maksud nya HARI KEMENANGAN bagi kita sebagai umat Islam setelah sebulan kita berperang melawan nafsu..
cuma satu je..sepatutnya puasa ni kita hayati..hayati dan renung2kan..adakah kita pasti yang kita masih mampu untuk menyambut puasa dan beraya pada tahun hadapan??masih hidup ke tidak..
sama2 kita renungkan..renung bukan sampai terkedu..tetapi renungkan sehingga kita merasakan sesuatu meresap dalam diri kita..
mesti nanti lepas aku tulis ni..
aku akan dpt SMS..
"salam,epal...apa yang meresap ni epal"
ok fine!aku jawab terus kat sini ye..
yang meresap di dalam diri kita tu bukan air tebu,air cincau yang kita minum waktu berbuka tu tetapi nilai keinsafan..nilai keinsafan yang betul2 lahir dari jiwa..

muhasabah diri ini..sambil duduk termenung merenung ke langit...
tanya kepada diri..
"ya Tuhanku...zalim nya hambu Mu mengkhianati cinta Mu semata-mata kerana mengejar cinta dunia"..

Surah Al-Kahfi ayat 103-105



"Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya? (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan". Merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan denganNya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak." 


sedih bila menngingatkan kembali segala nya..cukup ke amal dan bekalan nak bawak kesana..kadang2 kita ni nak bawak bekal dunia tapi akhirat lupa..


jadi bulan mulia..hari mulia ni..sama2 kita bermaafan antara satu sama lain..
untuk kawan2 tersayang...
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI aku ucapkan kepada korang..
masih ingat tak sambutan hari raya sewaktu matrik...tanpa mentor..kita sambut bersama2..semua praktikum ade cikgu..kita pulak??layan diri sendiri...bukak2 polisterine makan nasi lemak..huhu
the moment that i never forgot until I close my eyes...
indah nya moment itu...moment kita berpuasa,berterawih..berbuka bersama..dan akhirnya kita beraya bersama...
sekali seumur hidup kita akan dapat perasaan ini..
lepas ni warga senior S3BP5 akan sambut hari raya bersama warga S3BP5 junior pulak..

istimewa nya raya tahun ni..harap istimewa jugak di hati korang..kerana sambutan kali ni..the greatest moment in my life..

dan aku harap sangat sewaktu raya tu..anda semua enjoy..sebab ukiran senyuman yang korang ukir waktu korang menjamu selera,bermaafan,bersama2 menghayati raya,bergelak tawa dan sebagainya pada hari tu adalah hadiah terbesar untuk usia aku ke -19
TERIMA KASIH

untuk abah, mama, semua rakan2, guru2,pensyarah2 dan semua yang mengenali diri ini..
ku susun sepuluh jari meminta keampunan sekiranya diri ini sentiasa melakukan khilaf terhadap kalian..
halalkan segalanya..dan terima kasih di atas segalanya...ampunkan segalanya..terutama sekali kepada sesiapa yang aku rasakan terlalu banyak kesalahan dan kezaliman yang aku lakukan..doakan semoga perjalanan aku selepas ini dipermudahkan..
semoga kejayaan dan kebahagiaan dunia dan akhirat..amin..
doakan la semoga EPAL HIJAU ni semakin matang pada usia yang semakin meningkat..
haha..meningkat ke tak meningkat ke..orang kalau jumpa aku still cakap..


"bila exam PMR dik"..

"yeke lepas matrik ni..nampak macam budak SPM je"
hoho..nampak2..kawan korang ni MUDA tau..


sesungguhnya ukhwah ini terjalin diatas redhaNya...

pertemuan kita keranaNya...perpisahan kita juga keranaNYa...
seandainya Dia telah menetapkan bahawa kita tidak bertemu disebuah perhentian..
kita tidak akan mengenali diantara satu sama lain..
syukur kepada Illahi..kerana menjalinkan ukhwah ini..ukhwah yang mampu menjadikan kita sebagai umat Islam yang terbilang..insyaAllah..
seandainya selepas ini tiada lagi perhentian yang akan mempertemukan kita semua..
semua korang bahagia dengan kehidupan korang masing2..
dan aku..
masih lagi menjadi penulis alam maya ini untuk support diri korang even korang tak pernah   tau setiap penulisan ini adalah untuk kalian...

untuk korang..rindu nya pada gelak ketawa korang..yang boleh buat aku happy..terima kasih kerana masuk dalam hidup aku..semoga korang diberkatiNya..insyaAllah..
kini aku tak mampu untuk menoleh ke belakang lagi untuk mengingati setiap keperitan hidupku..lalu aku lepas kan segalanya di sebuah rimba..rimba di hati..aku kunci serapatnya agar tidak ditembusi setiap orang
biarlah kenangan lalu dilipat dan disimpan seeloknya..
dan kini
aku dan kalian..
perlu menoleh kehadapan..teruskan perjuangan walaupun kita tidak lagi sehaluan..ramai yang sedang melambai tangan ke arah kita untuk mengucapkan SELAMAT DATANG pada DUNIA BARU..lalu..


satu pesanan dari my lecturers...tepat mata dorang renung aku..umpama dituju untuk aku "this is your platform to entertain yourself in universities..so,you have to been prepared well mentally and physically"..

"hopefully it can help you to built your confident..and one things..learn from mistakes..dont afraid to what people said to you because you are better than them.."


thanks so much Miss Shaharizah and Miss Fathiah..love u all

ini adalah kata2 semangat yang aku dapat petang tadi sebelum aku graduate..
bangga woo graduate..haha


untuk semua: abah mama,kaum keluarga di johor dan penang,
guru2 sekolah(SK JEMENTAH/SMK SERI JEMENTAH/SEK AGAMA JEMENTAH/
pensyarah2 KMNS terutama sekali NURUL FAZLINA BINTI OTHMAN,SITI KHADIJAH BINTI SUID,NOOR HIDAYAH BINTI ZAINAL,
semua rakan2 dan yang menegnali diri ini


"Ku senandungkan lagu untuk mu yang jauh di mata 
Daku kirimkan kasih di angin lalu 
Semoga kan hilang rasa rindu 
Hilang pilu resah di kalbu"

lalalala~nyanyi sendiri la..nanti hujan pulak kalau aku nyanyi lebih2..



No comments:

Post a Comment