s3bp5 bersama kenangan2 kita bersama..semuanya dalam ingatan kita-aziah..mira..jaz..ema..along..zura..mina..akma..hanim..eana..yuni..hani..farah..ian..pijah..siti..daus..fathi..izzat..ashraf..fadhli-2011/2012-->SMK SERI JEMENTAH(2006/2010)---aziah..ifah..arapah..ina..aini..epi..ayu..ain..nadia..alya..zairil..farez..jannah..fazilah..soon fatt..ley sheng..woon keat..ong k selvem..malah..wani..ka jun..hong in..hui si..wei hong..-->SK JEMENTAH(2000/2005)-aziah..wani..nadiah..piqa..eza..yana..sifa..wani..malah..qilah..farah..nabilah..aini..arapah..ifah..fuzah..epi..nadia..ayu..iman..kimi..hasif..akhyar..mamat..hariz..zairil..farez..

Thursday 12 July 2012

Bab 32


entry kali ni tidak la untuk meneruskan apa2..dan tidak berniat untuk menulis tentang apa2 selain hanya sekadar menulis tentang nukilan kosong..nukilan hati yang mungkin sukar untuk dilihat dan dibaca oleh setiap pelusuk pembaca tapi mampu dirasa melalui kata2..
sambil duduk aku termenung seketika..berfikir sejenak..hanya tinggal beberapa jam lagi untuk mengarahkan jarum jam ke angka 12..bukan 12 pagi yg ditunggu tetapi 12 tengahri keesokannnya...
namun apa2 pun yang akan terjadi..semua nya adalah ketentuan Allah..tiada apa yang mustahil dan tiada apa yang perlu dimusykil kan sekiranya itulah kehendakNya..
lalu...aku teringatkan...sebuah article yang sangat2 menyentuh hati dan sanubari ku..
pertanyaan seseorang..."APAKAH KESUDAHAN KEHIDUPAN KITA"--->boleh tengok dekat majalah SOLUSI keluaran 45..
memang betul kita sentiasa memikirkan kesudahan kehidupan kita adalah apabila kita mengejar lalu mengecapi kejayaan dunia..kejayaan yang setiap makhluk yang bergelar manusia..."annas"...kita menganggap bahawa kemewahan,harta,darjat dan sebagainya adalah kesudahan kehidupan yang bahagia...adakah ia benar???
persoalan yang ditanya memang sangat mudah tapi sukar untuk diperkatakan..atau boleh dikatakan ia adalah soalan budak2 SPM tetapi skema jawapannya adalah mengikut skema jawapan untuk pelajar universiti..
kesudahan kehidupan seseorang itu adalah amalan nye semasa kehidupannya.biarpun hanya hidup beralaskan tikar mengkuang,beratap nipah dan memakan sesuap nasi sehari sekalipun..sekiranya manusia itu taat akan perintah..die lah yang sebenarnya diantara golongan yang bahagia di akhirat nanti.kata2 ni benar dan menusuk ke kalbu..namun pernah ke kita terfikir..adakah cukup amalan dan bekalan kita untuk kesana??adakah ingin kita melakukan amalan sebanyak kita membuang duit kita untuk kepentingan kehidupan didunia kita semata-mata???kalau tanya soalan ni..mungkin setiap orang akan berpandangan berbeza...
oleh itu..perbanyakkan lah amalan sewaktu kita sihat...INGAT 5 perkara..SEBELUM 5 perkara...
kerana bila mati...terputus la amalan2 anak2 adam di dunia melainkan 3 perkara....



3 comments:

  1. aku tak pandai pasal2 agama ni...kalau aku salah..tolong betulkan..

    ReplyDelete